V rámci predmetu Metódy inžinierskej práce vypracujete projekt – spracovanie zadanej témy vo forme článku a prezentácie. Cieľom projektu je rozvinúť vaše vyjadrovacie schopnosti a podnietiť kreativitu, ako aj precvičiť spôsob tvorby technického textu a prezentácie.
Projekt vyžaduje prácu mimo cvičení.
1. Spresnenie rámcovej témy
Vypracujte spresnenie rámcovej témy. Zvoľte vlastný názov článku (neskôr ho môžete zmeniť). Uveďte jasne, na čo sa plánujete zamerať. Uveďte odkaz na zdroj, ktorý vás k danej téme primárne usmernil. Očakávaný rozsah spresnenia je sto slov.
Nezabudnite v dokumente uviesť svoje meno. Píšte s použitím diakritiky.
Téma podlieha schváleniu a prípadným úpravam zo strany učiteľa.
Odovzdáva sa: dokument so spresnenou témou (PDF, DOC, RTF alebo TXT)
Hodnotenie
Spôsob hodnotenia je nasledujúci:
prehľadný a jasný zámer – 5 b; prevažne prehľadný a jasný zámer alebo neadekvátny alebo chýbajúci vlastný názov článku alebo primárny zdroj – 3–4 b; neprehľadný a nejasný zámer – 0–2 b
^
2. Predbežná verzia článku
Prvá verzia článku, ktorú máte odovzdať, by mala mať príbližne 50–60% rozsahu očakávanej finálnej verzie (bod 4).
Je jasné, že v tejto fáze článok bude nerovnomerne rozpracovaný, ale už teraz by mala byť jasná jeho štruktúra (názvy časti), aj keď sa samozrejme môže pri ďalšej práci zmeniť.
Veľmi je dôležité, aby ste sa na zdroje odkazovali už v najskorších verziách článku. S odstupom času je čoraz ťažšie si spomenúť na kontext a vhodne sa na zdroj odkázať.
Článok určite nevznikne tak, že najprv všetko preštudujete, následne premyslíte, a potom v poradí od úvodu po záver napíšete (toto by sa dalo označiť za vodopádový prístup). Postup je skôr taký, že po stanovení pracovného názvu, napísaní zhrnutia (abstraktu) a určenia rámcovej štruktúry článku (názvy častí), rozpracúvate jednotlivé aspekty, ktorými sa zaoberáte naprieč všetkých častí článku (toto je tzv. iteračný a inkrementálny prístup).
Pri písaní článku vám môžu pomôcť nasledujúce otázky:
- Čím sa zaoberáte a prečo (ako to definujú iní a ako by ste to definovali vy)?
- Aký je stav v oblasti (s odkazmi na zdroje)?
- Čo pokladáte za významný problém v tejto oblasti a prečo (opora v literatúre)?
- Je nejaké riešenie a aké?
- Je vaše riešenie podobné iným (hoci aj z inej oblasti a len v z určitého hľadiska)?
- O čom je článok, k čomu ste ním prispeli a čo zostáva otvorené?
Článok vypracujte ako dokument triedy article podľa príkladu článku a bibliografie.
Odovzdáva sa:
- zdrojový tvar článku:
- súbor v LaTeXu s textom článku
- súbor v BibTeXu s bibliografiou
- (ak článok obsahuje) obrázky v zdrojovom formáte (v ktorom boli vytvorené) a vo formáte, v ktorom sú vložené do článku
- (ak článok obsahuje) tabuľky v zdrojovom formáte a vo formáte, v ktorom sú vložené do článku (ak neboli vytvorené priamo v LaTeXu)
- článok v PDF formáte
Hodnotenie
Aby článok mohol byť hodnotený nenulovým počtom bodov:
- musí zodpovedať spresnenej téme (odovzdanej podľa bodu 1) vrátane úprav zo strany učiteľa
- musí byť napísaný v LaTeXu a musí sa dať preložiť do formátu PDF
- musí mať minimálne 2 strany stanoveného formátu
- musí sa odkazovať aspoň na jeden zdroj (v texte) a na toto musí byť použitý BibTeX
Spôsob hodnotenia je nasledujúci:
- spracovanie témy – 5 b (korektné spracovanie v súlade so spresneným zadaním – 5 b; prevažne korektné spracovanie alebo menšie odchýlky od spresneného zadania – 3–4 b; menej korektné spracovanie alebo väčšie, ale ešte akceptovateľné odchýlky od spresneného zadania – 0–2 b)
- organizácia textu – 5 b (prehľadná a jasná štruktúra – 5 b; prevažne prehľadná a jasná štruktúra – 3–4 b; neprehľadná a nejasná štruktúra – 0–2 b)
- štylizácia textu – 5 b (jasné a korektne formulované vety – 5 b; prevažne jasné vety alebo menšie chyby vo formuláciách – 3–4 b; nejasné, ale stále zrozumiteľné vety alebo väčšie chyby vo formuláciách – 0–2 b)
- práca so zdrojmi – 5 b (korektné odkazy na korektne uvedené zdroje – 5 b; menšie chyby v odkazovaní na zdroje alebo pri uvedení zdrojov – 3–4 b; väčšie chyby v odkazovaní na zdroje alebo pri uvedení zdrojov – 0–2 b)
^
3. Prezentácia
K téme, ktorú ste spracovali v článku, pripravte prezentáciu v LaTeXu, MS PowerPointe alebo v Prezi. V prezentácii sa sústreďte na najdôležitejšie a najzaujímavejšie záležitosti. Prezentácia by mala mať 6–10 slajdov. Prezentáciu prednesiete ústne v rozsahu 5 minút.
Prezentácia by mala obsahovať aspoň jeden diagram pripravený v adekvátnom nástroji (MS Visio, UMLet alebo Dia) alebo nakreslený priamo v nástroji MS PowerPoint.
Prezentácia by mala obsahovať aspoň jednu tabuľku. Tabuľka musí byť pripravená v nástroji MS Excel a obsahovať hodnoty určené na základe formuly (nemusia byť číselné).
Odovzdáva sa:
- v závislosti od použitého nástroja:
- v prípade LaTeXu zdrojový tvar slajdov prezentácie v LaTeXu (TEX) a slajdy prezentácie v PDF formáte
- v prípade MS PowerPoint slajdy prezentácie vo formáte PPT
- v prípade Prezi link na online prezentáciu a export do PDF
- zdrojový tvar obrázkov (UMLet alebo MS Visio) a tabuliek (MS Excel)
- prednesenie prezentácie článku (ústne na cvičeniach)
Hodnotenie
Aby prezentácia mohla byť hodnotená nenulovým počtom bodov:
- musí zodpovedať spresnenej téme (odovzdanej podľa bodu 1) vrátane úprav zo strany učiteľa
- musí byť napísaná v LaTeXu a dať sa preložiť do formátu PDF, byť vo formáte MS PowerPoint použiteľnom v CPU alebo vo formáte Prezi
- musí mať minimálne 4 slajdy
Spôsob hodnotenia je nasledujúci:
- slajdy prezentácie – 10 b
- diagram – 2 b (zodpovedajúci téme – 2 b; s menej jasným súvisom – 1 b; bez súvisu alebo bez diagramu vôbec – 0 b)
- tabuľka – 2 b (zodpovedajúca téme – 2 b; s menej jasným súvisom – 1 b; bez súvisu, bez formúl alebo bez tabuľky vôbec – 0 b)
- organizácia slajdov – 6 b (prehľadná a jasná prezentácia – 6 b; prevažne prehľadná a jasná prezentácia – 3–5 b; neprehľadná a nejasná prezentácia – 0–2 b)
- prednesenie prezentácie článku – 10 b (jasný prednes – 9–10 b; prevažne jasný prednes – 7–8 b; slabší prednes a/alebo nedodržanie času – 5–6 b; hrubé chyby v prednese a/alebo hrubé nedodržanie času – 0–4 b)
^
4. Článok
Článok predstavuje rozpracovanie jeho predbežnej verzie podľa bodu 2.
Vo finálnej verzii článku zareagujte na nasledujúce témy preberané na prednáškach v rozsahu odseku alebo dvoch (každá téma) a s explicitným uvedením označenia témy v texte (pre uľahčenie identifikácie)
príkazom \paragraph{} pred prvým odsekom (príklad je tu: clanok.tex):
- spoločenské súvislosti informatiky – označenie: \paragraph{Spoločenské súvislosti.}
- história informatiky – označenie: \paragraph{Historické súvislosti.}
- technológia a ľudia – označenie: \paragraph{Technológia a ľudia.}
- udržateľnosť a etika – označenie: \paragraph{Udržateľnosť a etika.}
Predpokladaný rozsah článku je 4–6 strán stanoveného formátu. Článok by mal obsahovať aspoň jeden diagram pripravený v adekvátnom nástroji (Microsoft Visio, UMLet, Dia alebo podobnom) a jednu tabuľku pripravenú v nástroji MS Excel alebo priamo v LaTeXu.
Odovzdáva sa:
- zdrojový tvar článku v LaTeXu (súbory v LaTeXu s textom, súbor v BibTeXu s bibliografiou a obrázky v nástrojoch UMLet alebo MS Visio vrátane exportu do PDF pre LaTeX) a tabuľky (ak boli vytvorené v nástroji MS Visio, tak aj v tomto formáte vrátane prípadného exportu do PDF pre LaTeX)
- článok v PDF formáte
Hodnotenie
Aby článok mohol byť hodnotený nenulovým počtom bodov:
- musí zodpovedať spresnenej téme (odovzdanej podľa bodu 1)
- musí byť napísaný v LaTeXu a dať sa preložiť do formátu PDF
- musí mať minimálne 3 strany stanoveného formátu
- musí sa odkazovať aspoň na tri zdroje (v texte) a na toto musí byť použitý BibTeX
Spôsob hodnotenia je nasledujúci:
- spracovanie témy – 15 b
- korektné spracovanie v súlade so spresneným zadaním, s jasne definovanými pojmami, jasnou prezentáciou stavu v oblasti, podloženými tvrdeniami a porovnaním s inými prácami alebo názormi, podporené adekvátnymi diagramami a tabuľkami – 14–15 b
- prevažne korektné spracovanie s menšími odchýlkami od spresneného zadania, menšími nejasnosťami v definíciách pojmov, menšími nedostatkami v prezentácii stavu v oblasti, nie úplne podloženými tvrdeniami alebo menšími nedostatkami v porovnaní s inými prácami alebo názormi, podporené prevažne adekvátnymi diagramami a tabuľkami – 11–13 b
- stále prevažne korektné spracovanie s odchýlkami od spresneného zadania, nejasnosťami v definíciách pojmov, nedostatkami v prezentácii stavu v oblasti, niektorými nepodloženými tvrdeniami alebo nedostatkami v porovnaní s inými prácami alebo názormi, podporené menej adekvátnymi diagramami a tabuľkami – 8–10 b
- menej korektné spracovanie s väčšími, ale ešte akceptovateľnými odchýlkami od spresneného zadania, s mylnými definíciami pojmov alebo bez ich uvedenia, s nedostatočnou prezentáciou stavu v oblasti alebo bez nej, s prevažujúcim podielom nepodložených tvrdení alebo so slabým porovnaním s inými prácami alebo názormi alebo bez takéhoto porovnania, podporené málo adekvátnými diagramami a tabuľkami alebo bez takejto podpory – 0–7 b
- organizácia textu – 5 b
- prehľadne členenie na časti s korektným vysvetlením štruktúry – 5 b
- prevažne jasné členenie na časti alebo chýbajúce vysvetlenie štruktúry – 3–4 b
- menej prehľadné až neprehľadné členenie na časti – 0–2 b)
- štylizácia textu – 5 b
- jasné a korektne formulované vety – 5 b
- prevažne jasné vety alebo menšie chyby vo formuláciách – 3–4 b
- nejasné, ale stále zrozumiteľné vety alebo väčšie chyby vo formuláciách – 0–2 b
- práca so zdrojmi – 5 b
- korektné odkazy na aspoň 6 korektne uvedených zdrojov – 5 b
- menší počet zdrojov, menšie chyby v odkazovaní na ne alebo pri ich uvedení – 3–4 b
- len minimálny počet zdrojov, väčšie chyby v odkazovaní na zdroje alebo pri uvedení zdrojov – 0–2 b
- reakcia na témy z prednášok – 10 b
- zmysluplná reakcia na aspoň tri témy – 8–10 b
- zmysluplná reakcia na aspoň dve témy – 5–7 b
- slabšia reakcia na témy – 0–5 b
^
fiit.stuba.sk/~vranic/mip